Робота районного ресурсно-інформаційного центру для родин дітей з особливими освітніми потребами

Одним із найважливіших питань сучасного суспільства є проблема дитячої інвалідності, з урахуванням її медичного, соціального і економічного значення. В Україні, як і у всьому світі, спостерігається невпинне зростання кількості дітей з інвалідністю. Серед причин інвалідності дітей віком від 0-17 років вроджені вади розвитку, хвороби нервової системи, розлади психіки та поведінки. Накопичення тяжких розладів здоров’я у дітей зумовлюють серйозні соціальні, економічні та морально-психологічні проблеми, як для самої дитини, так і для її сім’ї. Соціальна ізоляція, в якій інколи знаходиться більшість сімей, що виховують дітей-інвалідів, посилює психічну травму, викликану інвалідністю дитини. Це, в свою чергу, призводить до створення нездорової емоційно-психологічної обстановки в родині та розвитку різноманітних психічних порушень як у дитини, так і в батьків.

Незважаючи на велике число реабілітаційних центрів, спеціальних шкіл, дитячих садків, санаторіїв, запровадження інклюзивної освіти тощо, проблеми дітей-інвалідів в нашій країні не втрачають своєї актуальності.

Після спілкування з батьками під час проведення засідань психолого-медико-педагогічної консультації, індивідуальних звернень, ми прийшли до висновку, що інколи в сім’ях, які виховують дитину з порушеннями розвитку, виникають не матеріальні потреби, а звичайна потреба у спілкуванні – соціальна ізоляція. Дуже часто родини залишаються зі своїми проблемами один-на один. Вони потребують соціально-педагогічної і психологічної допомоги, спілкування між собою. Так виникла ідея створення районного ресурсно-інформаційного центру для родин дітей з особливими освітніми потребами, який дасть можливість родинам краще адаптуватися в суспільстві, розвинути свої здібності, підвищити самооцінку, більш якісно захищати свої права.

Метою роботи центру стало:

Надання можливості родинам, що виховують дітей з особливими потребами стати компетентними в питаннях: розвитку, захисту прав, соціалізації; рівних можливостей своїх дітей.

Визначено наступні функції центру:

- просвіта батьків з питань всебічного розвитку дітей та створення для них сприятливих умов навчання та виховання;

- консультування батьків дітей з інвалідністю щодо захисту прав дітей;

- вивчення потреб та проблем сімей, що виховують дітей з порушеннями розвитку;

- формування активної громадської позиції батьків;

_ забезпечення можливості активного спілкування батьків, педагогів, представників державних та громадських організацій;

- налагодження зв’язків з провідними громадськими організаціями, які працюють у сфері роботи та допомоги дітям з особливими потребами.

До участі в засіданнях центру залучалися не тільки батьки, а й члени педагогічних колективів, соціально-психологічної служби. Серед запрошених були представники міської ради та фахівці обласної психолого-медико-педагогічної консультації.

На перших засіданнях було обрано актив з числа батьків та керівника ресурсного центру. Розглядалися наступні питання:

мета створення та функції районного ресурсно-інформаційного центру для родин дітей з особливими потребами; законодавче поле щодо створення сприятливих умов навчання та виховання, соціального супроводу дітей з інвалідністю; взаємодія з батьками у системі інклюзивної освіти; форма співпраці закладів освіти та родини; актуальні проблеми інтеграції дітей з інвалідністю в соціум; особливості мовленнєвого розвитку дітей. Норма та патологія; консультування батьків щодо особливостей психофізичного розвитку дітей; навички організації розвиваючих занять у домашніх умовах; інтеграція дітей з ООП в активне життя суспільства…та інші.

Не зважаючи на те, що план роботи центру та теми засідань планувались на цілий рік, питання до наступного засідання інколи приходиться змінювати. Все залежить від нагальних проблем, які з’являються у ході засідань. Інколи планується запросити до участі лікаря, а виникає потреба у консультації юриста або ж представника соціальних служб.

Дуже позитивним та важливим моментом у ході засідання ресурсного центру є можливість батьків спілкуватися між собою. Адже ніхто, навіть самі досвідчені фахівці не знають особливих діток та особливостей їхнього цілодобового супроводу, так як самі батьки. Починаючи з особливостей розвитку, вікових криз і закінчуючи інформацією – хто в якій лікарні лікувався, яких спеціаліст по масажу, мануальній терапії сподобався більше, яким чином потрапили до того чи іншого реабілітаційного центру, санаторію та багато-багато іншого можуть поінформувати.

Для зручності батьків було створено методичну базу ресурсного центру, до якої ввійшли медичні довідники, література по особливостям психофізичного розвитку дітей з особливими потребами по нозологіям, нормативні документи щодо навчання та супроводу дітей-інвалідів, матеріали по корекційній роботі, інформація про благодійні фонди та багато іншого.

Починаючи втілювати ідею функціонування центру, виникали сумніви в його потребі. Але вже після перших засідань, коли від батьків почали надходити вдячні відгуки стало зрозуміло, що ця співпраця дійсно потрібна.

В ході роботи з’являється все більше ідей та планів – це зустрічі з представниками влади, соціальних служб, медичними працівниками, юристами, а також організація поїздки до дельфінарію, екскурсія до кінного клубу «Буцефал» та багато, багато іншого. Будимо сподіватися, що спроможемося здійснити задумане.

Басюк Н.О., завідувач РМПМПК

Кiлькiсть переглядiв: 205

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.