Портфоліо як індивідуальна траєкторія професійного зростання педагога закладу дошкільної освіти

Олешківський центр професійного розвитку педагогічних працівників

Портфоліо як індивідуальна траєкторія професійного зростання

педагога закладу дошкільної освіти

(консультація для педагогів закладів дошкільної освіти)

Модернізація змісту освіти змушує по-новому поглянути не тільки на форми оцінювання життєвих компетенцій вихованців, а й шукати ефективні форми оцінювання педагогічної і науково-педагогічної діяльності педагога.

Однією із таких форм може стати портфоліо педагога, популярне в різних системах освіти.

Портфоліо - це візитна картка, спектр документів, індивідуальна папка, спосіб фіксування й накопичення матеріалів, що демонструють рівень професіоналізму педагога, його вміння вирішувати завдання своєї професійної діяльності, показує рівень підготовленості педагога і рівень його активності у різних видах діяльності.

Робота над портфоліо розвиває дослідницьку культуру педагога, удосконалюючи особистісну, соціальну й професійну компетентність - уміння самостійно здобувати, аналізувати й ефективно використовувати інформацію, самооцінку і рефлексію.

Залежно від мети створення виділяють такі види портфоліо:

1. «Папка досягнень», що спрямована на підвищення власної значимості педагога і відображає його успіхи( уміщає грамоти, дипломи педагога й вихованців;

2. «Рефлексивне портфоліо», яке простежує динаміку особистісного розвитку педагога ( вихователя) , допомагає проаналізувати результативність його діяльності як у кількісному, так і якісному плані протягом певного періоду:

3. Проблемно-тематичне портфоліо – пов’язане із написанням статті, реферету, наукової роботи, доповіді на конференції, узагальненням результатів діяльності за певною проблемою;

4. Методичне портфоліо – містить зібрані або створені педагогом методичні матеріали, що засвідчують рівень його професіоналізму;

5. Презентаційне портфоліо - містить стислий виклад основних досягнень педагога, відомості про його освіту, професійний досвід, наукові й методичні інтереси.

6. Комплексне портфоліо – об’єднує всі попередні види портфоліо, або декілька з них.

Залежно від носія інформації портфоліо поділяють на паперові та електронні.

Підходи до укладання портфоліо визначено такі:

• портфоліо педагога - це не тільки втілення його успіхів, а й матеріал, що висвітлює різні сторони його роботи;

• змістова наповненість портфоліо відповідає принципу цілісності, що передбачає тематичну завершеність поданих матеріалів;

• добір інформації до портфоліо здійснюється на основі принципів об’єктивності та достовірності;

• виклад інформації підпорядковується двом основним правилам: послідовність і ясність, що передбачає структуризацію матеріалів, логічність і лаконічність усіх письмових пояснень;

• усі задекларовані педагогічні вміння підтверджуються прикладами проведених педагогом заходів - таким чином реалізується вимога щодо наочності результатів роботи;

• матеріали портфоліо повинні бути акуратно й естетично оформлені;

• обсяг опису узагальнених й презентованих матеріалів має бути стислим ( 10-12 сторінок). Додатки можуть охоплювати більший обсяг, адже вони ілюструють усі тези представленого опису;

• матеріали портфоліо датуються: часовий обсяг поміщених матеріалів визначається метою укладання портфоліо (протягом 5 років). Матеріали портфоліо періодично оновлюються.

Структура портфоліо.

Структура портфоліо може бути різною. Універсальна структура портфоліо педагога містить 4-5 розділів. Залежно від мети і типу портфоліо окремий розділ може бути поділено на менші частини або ж можуть додаватися нові розділи.

Розділ І. Загальні відомості про педагога.

1. Прізвище, ім’я по батькові педагога;

2. Посада;

3. Категорія;

4. Назва навчального закладу;

5. Статус педагога;

6. Інформація про освіту;

7. Загальний трудовий і педагогічний стаж;

8. Інформація про підвищення кваліфікації;

9. Нагороди, грамоти, подяки.

Розділ ІІ. Науково-методична діяльність.

Цей розділ може містити:

1. авторські програми, досвід використання інноваційних технологій, конспекти відкритих занять, завдання, що їх розробив педагог і які отримали громадське визнання;

2. результати творчого звіту, реферату, доповіді, статті;

3. результати педагогічної діяльності;

4. навчально-матеріальна база.

Окремим розділом можна помістити інформацію, яка містить опис громадської діяльності педагога. Наприклад, членство у профспілці, аналіз результативності роботи з батьками, керівництво методичним об’єднанням, наставництво, тощо.

Велике значення у роботі педагога має його взаємодія з батьками. До такого розділу можна помістити аналіз результативності роботи з батьками, подати результати діагностик і самоаналіз педагога, опис виховних технологій, які використовує наставник під час роботи з батьками тощо.

Портфоліо - це документ, який вимагає до себе уваги й безперервного коригування даних, що застаріли, і внесення нових матеріалів.

Перед початком створення портфоліо необхідно чітко сформулювати мету, з якою педагог її укладатиме, і поміщати до портфоліо ті документи, які сприяють реалізації обраної теми. Структура і виклад матеріалу залежить від поставлених завдань та від індивідуальності педагога.

Готуючись до укладання портфоліо, педагог має обміркувати, які розділи буде містити портфоліо і яка інформація складатиме кожний розділ.

За необхідності можна робити посилання з одного розділу на інший.

Коментар до портфоліо повинен бути вдумливим, відображати думки педагога щодо його діяльності, давати повну картину творчого зростання педагога. Він може бути представлений у вигляді вступу, пояснювальної записки, есе, тощо.

Обсяг опису портфоліо не повинен бути великим, усі матеріали, зокрема відгуки, поміщають у додатки.

У додатках може бути розміщено такі матеріали:

• автобіографія, у якій розкривається значення обраної професії в житті педагога;

• матеріали виступів на педрадах, семінарах, конференціях;

• публікації (найвагоміші);

• розробки конспектів, розваг та святкових заходів;

• копії документів, що засвідчують проходження курсів підвищення кваліфікації, участь у конференціях, семінарах, тощо.

• копії дипломів, грамот, сертифікатів, які отримав педагог.

Для полегшення роботи над портфоліо необхідно систематизувати свій доробок. Тому варто завести папки-накопичувачі, розміщуючи в них створені матеріали за рубриками. Можна складати картотеки матеріалів, що дозволить якісніше готуватися до проведення уроків. Необхідно постійно контролювати процес і результати своєї діяльності, адже без цього складно своєчасно коригувати зроблене, давати йому оцінку, удосконалювати роботу.

Доцільно скласти план самоосвіти, що допоможе своєчасно вносити в освітній процес елементи нового, і забезпечить систематичне зростання педагогічної майстерності. Корисно використовувати кожну можливість поділитися досвідом або взяти участь у вивченні досвіду іншого педагога.

Кожний педагог має вагомий доробок, з якого слід почати створення портфоліо-сучасної форми презентації свого професіоналізму.

Консультант Альохіна С.В.

Кiлькiсть переглядiв: 157

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.